Методиката
е приложима за проследяване на интелектуалното развитие във
възрастта
от 3 до 16 години. Адаптирана е през 1973 год., от Г.Пирьов. В
стълбицата
на всяка възраст са дадени по 6 тестови задачи за решаване.Към
някои
от тях има посочени по няколко субтеста. След всеки тест е посочен
броя
верни отговори необходим, за да се постави положителна оценка.
До
10 годишна възраст всеки разрешен тест се оценява като
постижение за два месеца развитие, до 12
години- три месеца, 13-14
години-
четири месеца, 15-16 години (средно развит възрастен) - пет
месеца.
Изследването
започва с поставяне тестовите задачи за навършена
календарна
възраст на изследваното лице.Ако детето реши успешно всички
задачи
за , напр. 5 годишна възраст се преминава към тези от следващата
възраст
и така докато дава верни отговори.Ако не може да се справи със
задачите
за 5-годишна възраст се дават задачи за 4 години.
При
изчисляване на реалната умствена възраст на изследваното дете, за
основа
се взема тази възраст, в която е дало сто процента верни отговори.
Тази
възраст се превръща в месеци развитие. Всички разрешени тестови
задачи
от по-горни възрасти ( по тяхното стойностно значение) се прибавят
към
взетата за основа възраст. В резултат се получава реалната умствена
възраст
на изследвания в месеци развитие. Календарната възраст също се
изчислява
в месеци, след което получените стойности за умствена и
календарна
възраст се нанасят по формулата
IQ = Умствена възраст разделена на Календарна
възраст /в месеци/ x 100
Кажи
ми на колко години си?
Оценка: Отговор без грешка.
Нареждане
по подражание фигури от 3 кибритени клечки:
Можеш
ли да наредиш като мене фигури от тези клечки? Експериментатора
дава 3
кибритени клечки на детето и сам той с други 3 клечки нарежда
последователно
посочените фигури и изчаква детето да ги нареди по
подражание.
Оценка: Най-малко 2 вярно подредени фигури.
Рисуване
на квадрат с молив:
"Виж,
аз какво ще нарисувам. (Експериментаторът рисува квадрат на бял
лист с
молив.) Сега нарисувай ти същото."Дава му същия лист, на който е
нарисувал
квадрат, но има място и за рисунка на детето.
Оценка : Фигурата на детето трябва да има 4 прави ъгъла.
Повтаряне
на 4 числа:
"Аз
ще ти кажа числа, а ти ще ги повториш. Искаш ли? (Експериментаторът
прочита
всяко число за 1 секунда.)"
а.
4-7-3-9;
b.
2-8-5-4;
с.
7-2-6-1;
Оценка: Най-малко една група трябва да повтори вярно.
Повторения
на изречения с 12- 13 срички:
"Слушай
сега, аз ще ти прочета нещо, а ти трябва да го повториш".
а.
Името му е Иван и е добро момче.
b.
Когато минава влакът ще чуем свирка.
с. Ние
прекарахме добре на полето.
Оценка: Най-малко едно изречение съвсем вярно(от трите).
Експериментаторът
показва как да се сравнят двете кутийки, Разбиране от
първа
степен: "Какво трябва да направиш..."
а.
Когато ти се спи?
b.
Когато ти е студено?
с.
Когато си гладен?
Оценка: Най-малко два верни отг.
3
ЗА 5
ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Именува
(при показване) основните цветове: червено,
зелено,
жълто, синьо.
"Какъв
цвят има това кубче (или кръгче)?"
Оценка: Не допуска грешка при нито един от цветовете.
От
детето се иска да покаже последователно дясната си ръка,
лявото
си ухо и дясното си око:
"Покажи
ми дясната си ръка, сега лявото си ухо, а сега дясното си око."
Оценка: Три верни отговора от три показвания, или пет
отговора
от 6 показвания.
3.Определение
по употреба, или по-висше от употреба:
"Кажи ми какво е стол, вилица, кукла, молив, маса?"
Въпросът
за всеки следващ предмет се поставя след като се
получи
отговор за предишния.
Оценка: Необходими са 4 верни определения от 6 искания.
Пасианс:
От
детето се иска да съедини правоъгълник, разделен по диагонал, като му
се
показва цял правоъгълник със същите размер (10х5 см). Двата
триъгълника
се поставят на разстояние 2 см. "Можеш ли да направиш от
тези
парчета една цяла фигура като тази?" (Показва му се целия
правоъгълник.)
Оценка: Два верни от три опита. Всеки опит за една минута.
5.Сравняване
на две тежести.
Материал:
Две еднакви по вид кутийки (кибритени, но облепени по един и
същ
начин), с различно тегло . З г. и 15г. Кутийките се поставят пред
детето
последователно в три опита: З г - 15г; 15г - Зг; Зг - 15 грама." Искам
да ми
кажеш коя кутийка е по-тежка." (като се поставят на отворените
длани
на двете ръце и се сравняват.)
Оценка: От трите опита, най-малко два верни.
6.Изпълнение
на три поръчки:
"Постави
ключа на стола, затвори вратата и донеси кутията". Предметите
за
изпълнение на поръчките трябва предварително да бъдат поставени на
съответното
място.
Оценка: Трите поръчки трябва да се изпълнят от детето без грешка в
същия
ред, в който са дадени.
ЗА 6
ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1."
Кажи ми сега сутрин ли е или след обяд?"
4
Въпросът
се задава точно.
Оценка: Не се допуска грешка в отговора.
2.
"Кажи ми можеш ли да разбереш какво липсва на тази картинка".
На
детето се показват последователно човешки глави в профил, като на
първата
липсва окото, на втората устата, на третата носът. Една човешка
фигура
"анфас" на която липсват ръцете.
Оценка: Трябва да се получат три верни отговора от четири показани.
3.Повторение
на изречения с 16-18 срички:
"Слушай,
аз ще ти прочета нещо, а ти трябва да го повториш..
а. Днес
беше весело, намерихме едно мишле в капана.
b. През
лятото Иван ходи да лови риба.
с. Ще
изляза на разходка. Моля, дай ми сламената шапка!
Оценка: Необходимо е да се повтори най-малко едно от трите
изречения
съвсем вярно, или две с по една грешка.
4.Завързване
на възел.
На
детето се дават две връзки за обувки и му се казва:" Завържи ги така, че
да се
развържат.
Оценка:
Трябва да са завързани на възел. Отбелязва се времето за
завързването.
Разбиране
втора степен.
"Какво
трябва да направиш?"
а. Ако
вали дъжд и ти си на улицата.
b. Ако
видиш, че къщата ви гори.
с. Ако
заминаваш и изпускаш влака.
Оценка: Необходимо е най-малко два отговора да са верни.
Да
преброи 13 еднакви копчета.
.Можеш
ли да преброиш колко копчета има тук?" Преброяването се
извършва
два пъти.(може ли да отброява.)
Оценка: Най-малко при единия от двата пъти преброяването да е вярно.
ЗА 7
ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Да
докосне 4 кубчета в определен ред.
Пред
детето се нареждат в права линия без да се долепят едно до друго 4
еднакви
по цвят и големина кубчета. Експериментаторът казва на детето:"
Гледай
в какъв ред аз ще докосвам кубчетата, за да направиш и ти същото
след
мен." Правят се три опита. Ред на докосването за първия опит:1,3,2,4; за
втория
опит: 2,3,1,4; за третия опит: 2,4,1,3;
Оценка: От трите опита поне два трябва да са верни.
5
Да
повтори 5 цифри в правилен ред.
"Аз
ще казвам числа, а ти слушай, за да можеш след това да ги
повториш!"
Всяко число се произнася за една секунда.
3,1,7,6,9;
4,2,8,3,5; 9,8,1,7,6;
Оценка: От трите опита поне един трябва да бъде верен.
.Да
завърже на фльонга, панделка (ширит).
На
детето се дава 30 см. тясна панделка или ширит (по добре цветен) и му се
показва
от също такава панделка завързана фльонга на малка пръчка, и му се
казва:
" Искам да завържеш тази панделка така, както е вързана тази тук. Ето
ти
пръчица." Моделът се оставя пред детето. Може да го разгледа по-
подробно.
Оценка: Пълна оценка, ако завърже фльонга за една минута. Ако я
завърже
за по-дълго време, или ако завърже прост възел за една
минута
получава 1/2 оценка.
Разлика
между два предмета.
Експериментаторът
казва на детето :"Ти нали си виждал муха? А пеперуда?
Сега ми
кажи по какво се различават муха от пеперуда?" По същия начин -
по
какво се различават камък от яйце; дърво от стъкло.
Оценка: Необходими са поне два верни отговора от тритевъпроса.
Експериментаторът
дава на детето лист хартия и молив, показва му
на
друг лист нарисуван ромб и му казва:
"Прерисувай ми на твоя лист тази
фигура!"
Правят се три опита.
Оценка: От трите опита два трябва да бъдат верни, прерисуваната фигура да
наподобява
ромб.
6.Кажи
ми дните от седмицата.
Оценка: Не се допускагрешка.
ЗА 8
ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1.Броене
от 20 до 0.
Експериментаторът
казва: Ти нали знаеш да броиш до 20? Сега искам да
изброиш
от 20 до 0: 20,19,18... и т. н. Хайде започни!
Оценка:Без грешка за 40 секунди. (В протокола се отбелязва времето за
броене
и направените грешки.)
2.
Разбиране трета степен.
Експериментаторът
казва на детето:
Какво
трябва да направиш?
а.
Когато си счупил нещо, което не е твое?
b.
Когато отиваш на училище и виждаш, че закъсняваш?
6
с.
Когато някое другарче те удари без да иска?
Въпросите
се задават последователно след като детето е отговорило на
предходния.
Оценка: Необходими са два верни отговора от трите въпроса.
3.
Загубената топка на поляната.
Пред
детето се поставя нарисуван на бял картон кръг с диаметър 6 см.,като
се
оставя отвор от 1 см."Това е полянката на която е изгубена една
топка.Сега
искам да влезеш в тази поляна и да потърсиш топката. Ето с този
молив
ще отбелязваш къде ще я търсиш. Хайде започни! Влез в полянката
(стадиона)
през вратичката!"
Оценка: В зависимост от последователността на търсенето.
4.
Сравнение на две неща.
"Кажи
ми по какво си приличат?
а.
Дървата и каменните въглища;
b.
Ябълката и прасковата;
с.
Желязото и среброто;
d.
Параходът и автомобилът
Оценка: Необходими са поне два верни отговора от 4-те въпроса.
Определение
по високо от употреба.
Експериментаторът
пита детето: Кажи ми какво е ?
а.
Автомобил;
b.
Тигър;
с.
Картоф;
d.
Войник
Оценка: Необходими са два верни отговора от 4-те въпроса. Определението
трябва
да се направи чрез привеждане към съответно родово понятие-
предмет,
превозно средство, човек, зеленчук и т.н.
6.Познаване
на шест монети.
Нареждат
се: 5 стотинки,
1ст.,
10ст., 2ст., 50ст., 20ст.
Оценка: Детето трябва да разпознава посочените монети.
ЗА 9
ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1.Експериментаторът
пита детето:
Коя
дата е днес?Деня на седмицата, месеца, годината, деня на месеца.
Оценка: Допуска се грешка до 3 дни в числото на месеца.
2.
Сравняване на 5 тежести с разлика помежду им от 3 грама.
Пред
детето се поставят 5 съвсем еднакви по форма, големина и цвят
7
кутийки,
но с тегло: 3, 9, 12, 15, 18 грама. Експериментаторът казва: Тези
кутийки
са еднакви на вид, но са с различно тегло. Искам да ги подредиш от
най-леката
до най-тежката последователно. Показва процедурата на
сравнение
две по две с двете ръце. Правят се три опита.
Оценка: От трите опита два трябва да бъдат верни.
3.Повтаряне
4-ри цифри назад.
Внимавай
аз ще ти кажа няколко цифри, които ти трябва да повториш в
обратен
ред: 6,5,2,8; 4,9,3,7; 8,6,2,9; всяка цифра се чете за 1 сек.
Оценка: За трите опита е достатъчно един да е верен.
4.
Съставяне на изречения от три думи.
Експериментаторът
най-напред обяснява на детето: Знаеш ли какво е
изречение
? Няколко думи, които са свързани така,че да изразяват една
мисъл,
например: "Аз имам книга". Сега аз ще ти кажа няколко думи, които
трябва
да свържеш в едно изречение:
а.
Момче, река, топка;
b.
Работа, пари, човек;
с.Пустиня,
река, езеро
Оценка : Необходими са две изречения от три опита.
Кажи
ми кои са месеците на годината?
Опита
се повтаря три пъти. Времето за именуването на
дванадесетте
месеца във всеки опит - 15 секунди.
Оценка: Допуска се една грешка в именуването; от трите опита - два верни.
Обяснение
на понятие, чрез подвеждане на две отделни понятия
към
едно
родово."Можеш ли да ми кажеш кон и куче какво са? Ако детето мълчи
експериментаторът
казва: кон и куче са животни и продължава. "Кажи ми
какво
са:
а.
кукла и топка;
b.
вилица и лъжица;
с.
войник и ловец.
ЗА
10 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1.Абстрактни
думи - Кажи ми какво значи?
а.
Милост
Ь.
Любопитство
с. Тъга
d.
Изненада
Оценка: Тестът е разрешен при три верни отговора.
2.
Да повтори 6 цифри.
"Аз
ще ти кажа няколко цифри и ти трябва да ги повториш в същия ред:
8
а.
2,9,3,8,1,7;
Ь.
9,6,2,3,8,1;
с.
5,1,7,2,6,9 Оценка: Необходими са два верни отговора от 3 опита.
3.
Разбиране четвърта степен:
a.Какво
трябва да кажеш когато ти искат мнението за някого, когото не
познаваш?
b. Защо
трябва да ценим хората по-вече по делатаим, отколкото по думите?
с.
Какво трябва да направиш преди да започнеш нещо важно?
Оценка: необходимо е да са верни два верни отговора.
4.
60 думи за 3 минути.
"Искам
когато кажа "почни" да кажеш колкото можеш бързо всички думи,
които
ти идват на ума.Дава пример: облаци, куче, стол, щастливи и пр. "
Хайде
почни!" Думите се записват както се произнасят и се ограничават на
1/2 от
минутата.
Оценка: тестът е разрешен при 60 и повече думи за 3 минути.
Повторение
на изречения с 20-22 срички.
"Аз
ще ти чета изречения, ти ги слушай добре, за да ги повториш точно":
а. Под
крушата, където децата играят има хладна приятна
сянка.
b. Вече
минава един часа, къщата е много тиха и котката спи.
с. Лято
дните са топли, зима вали сняг и е много студено.
Оценка: тестът е разрешен при едно съвсем вярно повторение,
или при
повторение на две изречения с по 1 грешка.
6.Назоваване
на животни (12 за 1 минута)
"Ти
познаваш много животни нали?Кажи ми кои знаеш, но колкото можеш
по-бързо."
Оценка: тестът е разрешен ако за минута детето назове 12 или
повече
животни.
ЗА
11 - 12 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1.Кажи
ми какво е :
а.
Съединение
b.
Сравнение
с.
Завоевание
d.
Послушание
е.
Отмъщение
Оценка: най-малко 3 верни отговора.
2.
Можеш ли да дадеш две основания - да дадеш две обяснения на
9
следните
въпроси:
а. Защо
в една страна трябва да има много железопътни
линии?
b. Защо
децата трябва да слушат родителите си?
Оценка: тестът е разрешен ако се получат два верни отговора.
3.Кажи
по какво си приличат следните 3 неща?
а.
Змия.крава.врабче;
b.
Роза,картоф,дърво;
с.
Вълна,памук,кожа;
d.
Резеца на нож,монета,тел;
е.
Книга,учител,вестник.
Оценка: необходими са 3 верни отговора.
4.Попълване
на пропуснати думи.
"Ще
ти дам изречения, в които са пропуснати думи и ти трябва
да ги
попълниш." Изреченията се дават
последователно
написани на отделни картончета и се четат от
експериментаторът.
а.
Левски не е мислил за своята лична участ............той не е бил
егоист.
b. Вие
да ............мислите,че моето мълчание се дължи на
незнание.
с.
..............той не ни даде честна дума, аз няма да му вярвам.
Оценка: необходими са два верни отговора. Отбелязва се времето за
разрешаване.
5.Пословица
"Ти
нали знаеш какво е пословица? Когато нещо се казва в една форма, а се
разбира
друго. Ето сега ти трябва да ми кажеш какво се разбира в следните
пословици:
а.
Всяка коза за свой крак.
b.
Сговорна дружина планина повдига.
с.
Каквото посееш това ще пожънеш.
Оценка: необходими са поне два верни отговора от З
пословици.
6.Аритметични
задачи.
"Продължи
моля те този ред от цифри с още две числа.
а.
1,4,7,10,13
b. 2,6,10,14
с.
1,6,11,16
Оценка: трите задачи - верни. Отбелязва се времето за извършване.
10
ЗА
13 - 14 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
1.Абсурдни
картини:
"Погледни
картината и ми кажи какво неправилно има изобразено в нея.
Оценка:Верен отговор.
2.Съгласуване
на противоположности.
"Кажи
ми по какво си приличат:
а. зима
и лято
b.
щастлив и тъжен
с.
шумен и тих
d.
много и малко
е.
начало и край
Оценка: необходими са три верни отговора.
3.Разсъждение.
Дава се на лицето картон с разказ за да го следи, докато
експ-рът
чете. "Искам да разбереш внимателно разказа:
"Моята
къща беше ограбена миналата събота. Аз бях в къщи през целия
преди
обяд, но бях излязъл след обяд до 5 часа. Баща ми напуснал къщата в 3
часа
след обяд, а брат ми бил там до 4 часа. През кое време е ограбена
къщата?
Оценка: правилен отговор.
4.Ориентиране.
"Искам
да ми кажеш към коя страна ще бъдеш обърнат с лице ако:
а.
дясната ти ръка е насочена към север
b.
лявата ръка е към изток
c.дясната
ръка сочи към запад
Оценка- два верни отговора.
5.Съобразителност.
"Имаме
да решаваме сложна и много интересна задача. Слушай добре! "Една
майка
изпратила сина си до реката да и донесе точно 2 литра вода.Тя му дала
2 кофи
- една от 5 литра, а друга от З литра. Кажи ми как може момчето да
измери
точно 2 литра вода, като не използва нищо друго освен тия две кофи.
Оценка: верен
отговор.Повторение на задачата не се допуска.
6.Повторение на цифри в обратен ред.
а. 9-4-7-5-1
b. 3-8-6-2-5
с. 7-0-3-9-2
Оценка: без грешни
отговори
11
СРЕДЕН ВЪЗРАСТЕН
1.Абстрактни думи.Какво е :
а. щедрост
b. независимост
с. завист
d. власт
е. Справедливост
Оценка: необходими
са 4 верни отговора.
2. Съобразителност.
Какво трябва да направите:
а. ако имате една кофа от 5 литра, а друга от 3 литра и трябва да отмерите
точно 2 литра вода? ( ако се затруднява може да му се подскаже, че трябва
да
започне с напълването на кофата от 5 литра.) b. кофа от 9 литра и от 5
литра
и да отмерите 13 литра. Започнете с напълването на кофата от 9 литра. с.
Кофа от 3 литра и от 8 литра и да донесете 1 литър вода. Трябва да започне
с
напълването на кофата от 3 литра.
Оценка: необходимо
е да се решат вярно 2 от задачите.
3.Противоположни аналогии.
"Аз ще Ви кажа нещо, а Вие трябва да допълните:
а. Заекът е страхлив, лъвът е ........
b. Дървото е на земята, звездите са на...........
с. Едно цяло, което е образувано от различни неща е
хетерогенно,едно цяло образувано от еднакви неща е .........
Оценка: необходими
са два верни отговора.
4.Пословици
"Обяснете ми смисъла на следните пословици:
а. Всяка коза за свой крак
b. Само вятърът ме може да помогне на моряка, ако той не направлява
кораба.
с. За книгата не бива да съдим само по корицата.
Оценка: необходими
са 2 верни отговора.
5.Съществени различия.
Каква е главната разлика между:
а. Работа и игра
b. Способност и постижение
с. Оптимист и песимист
Оценка: необходими
са два верни отговора.
12
Ориентиране.
От
лицето се иска да каже името на посоката.
а.
Кажете ми към коя страна ще бъдете обърнати с лице, ако
дясната
ви ръка показва север?
b. Ако
вървите на изток и след това се обърнете на дясно, в
каква
посока ще вървите?
с. Ако
вървите на изток и след това се обърнете наляво и
после
надясно, в каква посока ще вървите?
d. Ако
вървите на север, след това се обърнете надясно и
после
на наляво, в какво направление вървите?
Оценка: необходими са два верни отговора.
Няма коментари:
Публикуване на коментар